Oto kroki, jak uruchomić silnik rano:
Skrobanie szyb i odśnieżanie samochodu zajmuje około 10 minut. Ciekawym eksperymentem byłoby sprawdzenie, czy silnik pracujący na biegu jałowym może się w tym czasie rozgrzać. Nowoczesne silniki tego nie potrafią: nie sprawdzają się w ekstremalnie niskich temperaturach! A co ciekawsze, diesle nie osiągną temperatury pracy nawet po godzinie bez obciążenia.
Uruchamiając samochód w chłodne dni, nie włączaj go i pozostaw uruchomiony z niską prędkością podczas oczekiwania. To znacznie wydłuża czas nagrzewania. Nowoczesne diesle powoli nagrzewają się podczas pracy.
Konstrukcja tego silnika ma kluczowe znaczenie dla jego osiągów. Starsze silniki, zwłaszcza benzynowe, „produkowały” dużo ciepła i stosunkowo szybko się nagrzewały. Nowoczesne silniki są wydajniejsze niż kiedykolwiek, ale nadal zużywają dużo paliwa. Mimo to są tak wydajne, że nie zamieniają się nawet w ciepło po uruchomieniu samochodu. Potrafią również utrzymać ciepło we wnętrzu przez całą zimę! Silniki Diesla są wysokowydajne i mogą się nagrzewać najszybciej.
Kolejnym kluczowym parametrem jest wielkość silnika. Większy silnik pozwala na wykorzystanie większej ilości ciepła w celu efektywnego ogrzewania, w tym ogrzewania kabiny pojazdu.

Uważaj na ten błąd gdy uruchamiasz silnik w niskiej temperaturze
Uruchamiając silnik w niskiej temperaturze i pozostawiając go na biegu jałowym, możemy sprawić, że będzie pracował przez długi czas na wzbogaconej mieszance. Ten proces, polegający na tym, że w silnikach gazowych i wysokoprężnych niewielka ilość paliwa jest spalana z sadzą w celu ogrzania silnika przed jego zmieszaniem, zachodzi, ponieważ zimne powietrze jest gęstsze niż ciepłe.
Im więcej paliwa w oleju, tym bardziej staje się „cieńszy” i zapewnia mniejszą ochronę, gdy silnik pracuje przy wysokich obciążeniach. Częste wielokrotne rozruszniki przyspieszą zużycie silnika Twojego samochodu, więc najlepiej zadbaj o to, by wykonać to zadanie. Warto jednak pamiętać, że więcej zimnych startów = więcej uszkodzeń spowodowanych zużyciem.
W jaki sposób rozgrzewać auto?
Zawsze należy przestrzegać ważnych zasad bezpieczeństwa, takich jak dbanie o samochód podczas jazdy.
- Zwłaszcza w chłodne dni nie jeździj z niską prędkością obrotową. Niskie obroty mogą powodować wibracje, uszkodzić silnik i układ napędowy i nie tylko.
- Silnik nie powinien działać na wysokich obrotach, zbliżonych do maksymalnych.
- Coraz więcej samochodów oferuje gadżety elektryczne, dzięki którym jazda staje się jeszcze bardziej komfortowa. W takim przypadku po długiej jeździe warto włączyć wbudowaną nagrzewnicę elektryczną samochodu.
- Od pierwszego użycia strumień powietrza z kierownicy powinien być skierowany na przednią szybę, aby zapobiec szokowi termicznemu. Jeśli zmienisz to później, gdy samochód się rozgrzeje, odsłonięte matowe szkło jest bardziej podatne na pękanie.
- Jeżeli stojąc na światłach zauważysz, że wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej opada, nie musisz się martwić, bo to normalne. Wynika z wysokiej sprawności silnika. Produkuje on mało ciepła, bo samo ogrzanie wnętrza pochłania go więcej niż silnik może wygenerować podczas postoju, pracując bez obciążenia.

Niektóre auta mają bardziej wydajne ogrzewanie od innych
Możesz w to nie wierzyć, ale istnieją niezawodne, nowoczesne silniki wysokoprężne, które mogą szybko nagrzać Twój pojazd. Chociaż nie wytwarzają „natychmiastowego” ciepła z silnika, ich funkcja przegrzania pomaga topić śnieg lub lód bez obniżania termostatu przez użytkownika.
Wiele samochodów, zwłaszcza tych z wyposażeniem z wyższej półki lub z wyższej półki, ma teraz fabrycznie montowane nagrzewnice pod maską. Nagrzewnice te często wykorzystują silniki spalinowe, które działają tak samo jak nagrzewnice na parkingach. Jeśli nie masz silnika ze źródłem ciepła, Twój pojazd będzie zimny, gdy zatrzymasz się w oczekiwaniu na światło. Ale to wada konstrukcyjna nie spowodowana przez samochód!