Jak przygotować rower na sezon wiosenny
Gdy pogoda się ociepla i zaczynamy myśleć o powrocie na nasze rowery, pierwsze pytanie, które przychodzi do głowy, to „Jak przygotować rower na nadchodzący sezon?” W tym poradniku znajdziesz kilka praktycznych wskazówek, jak aby przygotować swój rower do nadchodzącego sezonu.
Czyszczenie
Czyszczenie roweru po przechowywaniu to coś więcej niż tylko odkurzanie. Ważne jest również, aby sprawdzić, czy nie ma pęknięć lub uszkodzeń. Jeśli tak, nie zapomnij ich naprawić przed rozpoczęciem sezonu.
Do czyszczenia roweru należy użyć środka odtłuszczającego od wewnątrz, a na zewnątrz roweru można użyć wody i mydła – ale nie w miejscach z dużą ilością tłuszczu! Po wyczyszczeniu roweru nie zapomnij naoliwić łańcucha!
Przegląd ramy i kierownicy roweru
Dokładnie sprawdź swój rower, aby upewnić się, że nic się nie zmieniło od zeszłego roku. Sprawdź ramę (lub kierownicę) pod kątem pęknięć lub wgnieceń. Sprawdź dokładnie: pod siodłem, na rurze ramy, wokół połączeń, kabli i przewodów. Sprawdź również koła pod kątem pęknięć, które mogą prowadzić do przebicia. Jeśli zauważysz coś podejrzanego, lepiej natychmiast skontaktować się z autoryzowanym serwisem, niż jechać na rowerze, gdy coś pójdzie nie tak.

Opony
Bardzo ważne jest sprawdzenie ciśnienia w oponach przed rozpoczęciem podróży, ponieważ ma to ogromny wpływ na prowadzenie roweru. Należy również sprawdzić opony pod kątem ewentualnych miejsc problematycznych (takich jak pęknięcia lub dziury) i w razie potrzeby je wymienić.
Klocki hamulcowe
Podczas naszych podróży często doświadczamy problemów z hamulcami, ale można ich łatwo uniknąć, jeśli pamiętamy o sprawdzeniu stanu klocków hamulcowych przed wyjazdem. Sprawdzając stan klocków hamulcowych warto również sprawdzić, czy są one prawidłowo ustawione względem obręczy, aby nie ocierały się o obręcz podczas hamowania.
Koła zębate i kable
Przed każdą jazdą, nawet krótką, sprawdź przerzutki i linki. Upewnij się, że wszystkie biegi są prawidłowo przesunięte i nie ma przerw w kablach lub obudowie. Smary mogą być używane do smarowania linii, ale nie jest to konieczne, jeśli linie zostały niedawno wymienione. Jeśli wymagane jest smarowanie, użyj suchego smaru, takiego jak smar do łańcuchów (nie używaj WD40, ponieważ zbierze brud).
Łańcuchy i tarcze
Łańcuchy i tarcze to prawdopodobnie najważniejsze części roweru. Łańcuch przenosi moc z pedałów na kasetę lub tylną zębatkę, a tarcza chroni łańcuch przed brudem i zanieczyszczeniami. Jeśli chodzi o wymianę łańcucha, masz wybór: wymień stary łańcuch lub użyj go ponownie. Jeśli masz zapasowy łańcuszek, najlepiej zaopatrz się w nowy.

Usuwanie luzów
To nic innego jak pozbycie się luzu spowodowanego zużyciem między różnymi częściami roweru. W ten sposób pozbywamy się uczucia „zgrzytania” roweru. Eliminując wszelkie luzy, które mogą wystąpić w wielu miejscach, jazda będzie nie tylko łatwiejsza, a przez to przyjemniejsza, ale także bezpieczniejsza. Gdzie w rowerze może występować luz?
- na kołach
- na korbie
- na sterze (na amortyzatorze)
- na kierownicy
- w siodle
Smarowanie ruchomych części
Ważne jest, aby przed sezonem nasmarować wszystkie ruchome części roweru: łożyska kolumny kierownicy, łożyska widelca, łożyska pedałów, rury siodełka, śruby dźwigni hamulca itp. Nasmaruj te części smarem.