Ciśnienie opon a bezpieczeństwo i komfort jazdy
Ciśnienie w oponach jest ważnym aspektem wpływającym na osiągi i bezpieczeństwo pojazdu. Zbyt niskie ciśnienie w oponie może doprowadzić do jej przegrzania i awarii, co może spowodować utratę kontroli nad pojazdem. Nadmiernie napompowane opony mają również swoje konsekwencje: Zmniejsza zużycie paliwa, zwiększa zużycie opon i klocków hamulcowych (co oznacza krótszą żywotność hamulców) i może prowadzić do przedwczesnej wymiany opon.

Dlaczego musimy sprawdzać ciśnienie w oponach?
Opony wykonane są z gumy, która rozszerza się po rozgrzaniu i kurczy po ochłodzeniu. Temperatura ma wpływ na lepkość powietrza w oponach. Oznacza to, że gdy temperatura zewnętrzna wzrasta, do zwiększenia jego gęstości o 1% potrzeba więcej energii cieplnej. Odwrotnie dzieje się, gdy na zewnątrz robi się chłodniej: mniej energii jest potrzebne do zmniejszenia jego gęstości o 1%. Jeśli więc kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego opony Twojego samochodu wydają się tracić powietrze w ciągu nocy, mimo że nim nie jeździłeś, teraz już wiesz dlaczego!
Prawidłowe ciśnienie w oponach pomaga zmniejszyć opory toczenia, a tym samym obniżyć zużycie paliwa. Zmniejsza również zużycie opon i wydłuża ich żywotność, a także chroni inne elementy, takie jak tarcze hamulcowe, przed uszkodzeniem spowodowanym tarciem przy hamowaniu z dużych prędkości (jest to szczególnie ważne w samochodach sportowych).
Zbyt niskie, zbyt wysokie ciśnienie w oponach – jakie są tego skutki?
Opony ze zbyt niskim ciśnieniem: Zbyt niskie ciśnienie zwiększa opory toczenia, co powoduje nagrzewanie się opony/obręczy i zmniejsza oszczędność paliwa. Zwiększa również prawdopodobieństwo rozerwania opony, ponieważ pomiędzy obręczą koła a powierzchnią drogi znajduje się mniejsza poduszka powietrzna. Zwiększone tarcie toczne skraca również drogę hamowania i wydłuża dystans zatrzymania pojazdu.
Nadmiernie napompowane opony: Nadmierne napompowanie powoduje nadmierne nagrzewanie się zespołu opona/obręcz, co skutkuje nierównomiernym zużyciem powierzchni bieżnika. Może to prowadzić do przedwczesnego zużycia bieżnika, a nawet oderwania opony od obręczy, jeśli nie zostanie to skorygowane. Nadmierne ciśnienie w oponach zmniejsza przyczepność, ponieważ ogranicza podatność zawieszenia (podatność jest miarą tego, jak bardzo dany element odkształca się pod wpływem obciążenia). Może to prowadzić do wydłużenia drogi hamowania na mokrych nawierzchniach, ponieważ z powodu braku zgodności z nawierzchnią może wystąpić zjawisko hydroplaningu.

Jak często kontrolować ciśnienie w oponach?
Ciśnienie w oponach należy sprawdzać regularnie, aby zapobiec ewentualnym problemom wynikającym z nieprawidłowego poziomu napompowania opon. Częstotliwość zależy od wielu czynników, takich jak prędkość, obciążenie i warunki drogowe. Ogólnie rzecz biorąc, zaleca się sprawdzanie ciśnienia w oponach przynajmniej raz na dwa tygodnie lub podczas tankowania paliwa na stacjach benzynowych z dostępnymi pompami powietrza.